~::..Kasih Nan Abadi..Selamanya..::~ Babah, Ibu dan Muiz...

By: Shamz Fieza Muiz

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 1-Oct-2007 12:00 Email | Share | Bookmark
Al-Fatihah..Kau Pergi Jua..



Tepat jam 1.00 pagi..1 Oktober 2007..bersamaan 19 Ramadhan 1428 Hijrah
Nenek pergi tak kembali..
Dalam keriuhan menyambut raya..
Kesedihan melanda kami sekeluarga..
Kami semua redha dengan ketentuannya..
Cuma apa yang tinggal hanya kenangan mengulit perasaan..

Masa ketika itu, aku masih kecil lagi..masih di sekolah rendah..
Pantang ada cuti sekolah, kami adik-beradik, berbungkus-bungkus.
Kain baju sebab nak tidur kat umah nenek..
Ramai..semua sepupu tidur kat umah nenek..
Riuh umah nenek ketika itu..
Aktiviti wajib yg kitaorg buat..Menyapu sekeliling umah nenek..
Sekeliling umah nenek luas..byk pokok, daun pon byk gugur..
Siap bahagikan sempadan lagi..nenek dah siapkan penyapu lidi..
Klu cucunya ada 10, 10 lah penyapu lidi yang ada..
Yang paling best, bila dah selesai menyapu..
Nenek akan upahkan 10 sen..walaupun 10 sen..rasanya mcm dpt RM 1..
Terus kami berpusu2 pergi kedai beli ais pong untuk ilangkan dahaga..
Nikmat betul dapat menghisap ais pong, maklumlah dah penat meyapu..

Lepas tu kami akan bersarapan..
Menu wajib bila kami tidur umah nenek..
Ialah Lempeng cicah ngan sambal ikan bilis..
Rindunya dengan masakan nenek..sedap betul lempeng yg nenek buat..
Kami pulak jenis tak kisah..apa yg nenek masak..kami pasti abiskan.
Kalau cuti sekolah lama, abah akan hantar lauk mentah bg kat nenek..
Nnt nenek akan masak, kitaorg makan sama2..

Bila petang pulak, aktiviti kami apalagi klu bukan main..
Tak kira main apa..seronok betul masa tu..
Laman umah nenek luas..berlari, main sorok2..main hantu2..
Main baling2 selipar, main telur buaya, main tenteng..
Riang tak terkata..sekeliling umah nenek berpasir..
Lagi best kalau main bukak selipar..mcm kat pantai jer..

Lagi satu..nenek suka bercerita..mcm2 benda yg nenek cerita..
Cerita dongeng..tp byk pengajaran…
Tapi itu semua tinggal kenangan..kenangan yg tak akan luput dr ingatan..
Damailah nenek di sana..semoga rohnya dicucuri rahmat..dan di letakkan
Di golongan org yg mati syahid dan beriman solleh..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net